welkom__ over ons__ sessie__ edelstenen__droommuziek__ links contact
 

 

over zielsverlies en soulretrieval


Uittreksel "Soul Retrieval" - Sandra Ingermann

Introductie

Deel 1: De ziel en zielsverlies
Hst 1 Zielsverlies
Hst 2 Het terugvinden van de ziel

Introductie:

Het verlies van de ziel is een ziekte die emotioneel en fysiek ongemak veroorzaakt. Maar wie zorgt er voor onze ziel? We hebben dokters voor lichaam en geest, maar wie moeten we vragen als er iets mankeert aan onze ziel? Dit boek gaat over zielskwesties en over het genezen van zielskwesties. Overal ter wereld gaan sjamanen over problemen met de ziel. De sjamaan stelt een diagnose, behandelt zielskwesties, verkrijgt informatie, communiceert met de zielewereld en helpt zielen om over te gaan naar de Hogere Wereld van Licht en Liefde. In het boek "Shamanism: Archaic Techniques of Ecstacy"van Mircea Eliade wordt een sjamaan beschreven als iemand die reist in een andere bewustzijnstoestand, buiten tijd en ruimte. Het woord "shaman" komt van de Tungus stam uit Siberië en heeft betrekking op mannen en vrouwen. In droomreizen krijgt de sjamaan hulp en informatie om zijn patiënt, familie, vrienden of gemeenschap te helpen. Om in trance te komen gebruikt de sjamaan percussie instrumenten en soms ook psycho activerende drugs. Antropologen hebben sporen van sjamanisme gevonden van 10.000 en jaren geleden. Michael Harner, antropoloog en schrijver van "The way of the Shaman" , onderzocht het sjamanisme in culturen overal ter wereld. Net als Eliade bevestigt Harner dat een sjamaan zich onderscheidt van andere Healers, door het gebruik van de trancereis of droomreis. Bewijzen hiervan zijn te vinden in Siberië, Lapland, delen van Azië, Australië en native Noord en Zuid Amerika. Dit boek gaat over een veelvoorlomende ziekte: Het verlies van de ziel. De nadruk ligt op het gebruiken van oeroude sjamanistische technieken om moderne problemen te verhelpen. In onze maatschappij ligt de nadruk op het gebruiken van onze linker hersenhelft: Het logische en rationele denken. Maar er is meer tussen hemel en aarde wat we niet altijd zo gemakkelijk kunnen waarnemen. We hebben onze rechter hersenhelft nodig om deze andere realiteit waar te kunnen nemen! We moeten onze intuïtie openen. Wanneer we alle zintuigen uit kunnen breiden, dan kunnen we de wereld van de sjamaan ingaan. In onze maatschappij wordt het gebruik van onze intuïtieve vermogens vaak veroordeeld. We hebben een gestructureerd systeem ontwikkeld en
dat systeem loslaten is lastig en wordt vaak als gevaarlijk beschouwd. We hebben onze verbeeldingskracht verloren. Hoe kunnen we ons een gezonde aarde, een gezond lichaam, succes voorstellen als we ons niet voor kunnen stellen wat we willen? Kinderen zijn zich nog wel bewust van andere werkelijkheden. Maar een ander systeem van denken wordt ze al vroeg opgedrongen. Herinner je je nog dat je moest stoppen met praten tegen fantasievriendjes? Of dat je moest stoppen met dagdromen? Van nature kennen we de manier van de sjamaan totdat we gesocialiseerd werden. Veel van ons keren terug naar die andere manieren van zijn. Wanneer mensen trance reizen maken, denken ze vaak dat ze het gebeurde zelf verzonnen hebben. Een sjamaan zou vragen: Heb je het gezien? Gehoord? Gevoeld? Geroken? Zo ja, wat is er met je aan de hand dat je denkt dat je het allemaal verzonnen hebt? Als je dit boek leest, dan vraag je je misschien af wat "echt waar" is. Sandra Ingermann vraagt je om er geen strijd tussen linker en rechter hersenhelft van te maken. Lees eenvoudig wat er staat en oefen met het materiaal. Na 11 jaar gewerkt te hebben met de niet alledaagse realiteiten weet Sandra Ingermann dat ze bestaan. Maar het is niet haar bedoeling om jou hiervan te overtuigen. Voor haar zijn de volgende vragen belangrijker:
· Werkt de informatie die op sjamanistische wijze is verkregen?
· Brengt deze informatie positieve veranderingen in iemands leven?
· Als dat zo is, wie maakt zich er druk om of het verzonnen is?
Dit boek is geschreven voor alle kinderen in de wereld. En daarmee bedoelt Sandra Ingermann iedereen die dit boek leest. Op dit moment is er een crisis gaande op onze aarde. Hoe kunnen we verantwoordelijkheid nemen voor alle vormen van leven op de aarde? Hoe kunnen we ons innerlijk kind integreren in ons leven? Dit innerlijke kind heeft de kracht en het creatieve voorstellingsvermogen om te bedenken wat we kunnen creëren. Dit boek gaat over zielsverlies en over verlies van levenslust en vitaliteit. In dit boek krijg je inzicht in het terugvinden van de ziel dmv oeroude sjamanistische technieken. Dit is slechts het begin van het werkelijke werk: Dat is het partnerschap tussen het innerlijk kind en de volwassene in ons. In dit proces worden de levenskracht en het licht van het kind met al zijn nieuwsgierigheid en voorstellingsvermogen verweven met de volwassen persoon. Het doel van dit boek is om de mensen in contact te brengen met een andere kijk op ziek zijn. Een oeroude kijk op ziek zijn die al 1000en jaren bestaat, maar nog niet is geaccepteerd door de moderne fysieke en psychologische geneeskunde. Verder geeft Sandra Ingermann enkele handvaten waardoor de lezer(es) in harmonie kan komen met het universum en zijn/haar eigen zielereis.

Deel 1: De ziel en zielsverlies
Hst 1 Zielsverlies:

Wat is het nut van een man, wanneer hij de wereld wint, maar zijn eigen ziel verliest? Jesus Christus.


Om het beste uit dit boek te kunnen halen, is het belangrijk dat je een plek diep in jezelf hebt waar je waarheid kunt onderscheiden van gekakel van je gedachten.

Oefening:
Ga lekker ontspannen zitten in een stoel. Sluit je ogen en adem vier keer diep in en uit.. Ontspan zo goed als je kunt. Denk vervolgens aan iets waar je van houdt: Aan een kleur, een bloem of aan lekker eten. Zeg tegen jezelf: Ik houd van…………….en herhaal dit zinnetje. Voel hoe je lichaam reageert op iets dat waar is. Sta nu op en doe even iets anders gedurende enkele minuten. Als je thuis bent, doe even iets in of om je huis. Als je buiten bent, loop een rondje gedurende enkele minuten. Kom dan terug en ga weer in de stoel zitten.

Adem weer
vier keer diep in en uit. Vertel jezelf nu een leugen. Zeg bijv. ik haat ……..(op dezelfde manier als wanneer je zegt waar je van houd). Herhaal dit zinnetje. Voel hoe je lichaam reageert op een leugen.
Als Sandra Ingermann een leugen hoort, dan voelt het alsof er een rode vlag in haar zonnevlecht los schiet. Wanneer zij naar iemand luistert, kan zij voelen in haar zonnevlecht (rode vlag) of het waar / niet waar is wat de persoon vertelt. Wanneer zij een besluit moet nemen, voelt zij in haar zonnevlecht of de rode vlag opkomt. Als de rode vlag niet opkomt neemt zij de beslissing, zelfs als haar geest kakelt. Andere mensen vertelden dat ze een warm gevoel in hun lichaam opmerkten bij het horen van een waarheid. Of kippevel, of een tintelend gevoel in het lichaam, of een gevoel van vrede, of een goed gevoel in het hart. Bij een leugen waren de volgende gevoelens merkbaar:
- spanning in de zonnevlecht,
- een bepaalde kleur in het hoofd,
- een onaangenaam gevoel in het lichaam.
Terwijl je dit boek leest, let goed op de gevoelens in je lichaam, zodat je op een dieper niveau weet wat waar is voor jou. Of je nu wel of niet een soul retrieval krijgt, dit boek zal in ieder geval helend voor je zijn. Het zal je leren hoe je je essentie en vitaliteit kwijtraakt, hoe je versplinterd blijft, en hoe je bewuste stappen zet naar een vervullend leven.

In ons leven besteden we heel veel tijd en psychische energie aan verloren zielsgedeelten. We doen dit vaak onbewust, en op allerlei verschillende manieren: dromen, dagdromen, spirituele paden onderzoeken, relaties aan gaan waarbij we verloren zielsgedeelten gespiegeld krijgen. Velen van ons voelen zich niet helemaal "heel", alsof we niet helemaal "aanwezig zijn". Weinigen van ons leven zo "volledig" als we zouden kunnen leven. Als we ons dat bewust worden, gaan we op zoek naar die volheid van het leven. We willen thuiskomen bij onszelf en bij de mensen van wie we houden. Er bestaat een techniek om verloren zielsgedeelten terug te halen, maar die techniek is in onze moderne maatschappij bijna verloren gegaan. Al 10.000 en jaren genezen sjamanen mensen in allerlei culturen van onze maatschappij. Vanuit sjamanistisch perspectief bekeken is een van de belangrijkste oorzaken van ziekte zielsverlies. Het woord "ziel" heeft vele betekenissen. In dit boek bedoelt Sandra Ingermann met de ziel onze vitale essentie. Het principe van leven, gezien als een deel van ons dat gescheiden is van het lichaam. Het spirituele deel ipv het fysieke deel. De ziel wordt ook gezien als de zetel van onze emoties, gevoelens. Met deze beschrijving van de ziel in ons hoofd, kunnen we ons afvragen wat zielsverlies kan veroorzaken. In de oeroude tijd werd zielsverlies toegeschreven aan angst, dolen, of gestolen worden. Tegenwoordig is zielsverlies vaak het gevolg van trauma's zoals incest, misbruik, verlies van een geliefde, chirurgie, ongeluk, ziekte, miskraam, abortus, stress van in strijd zijn, of verslaving. De basisgedachte is dat wanneer we een trauma meemaken, een deel van onze ziel zich afscheid van ons, om te overleven door de volledige pijn niet te hoeven voelen. Zielsverlies wordt veroorzaakt door wat iemand als traumatisch ervaart, terwijl iemand anders dezelfde gebeurtenis misschien niet als traumatisch ervaart. In onze maatschappij gaan we naar een psycholoog wanneer we ons niet compleet of niet goed verbonden met onszelf voelen. Misschien zijn we jaren in therapie of in zelfhulp programma's om "heel" te worden. Sandra Ingermann is opgeleid als psychologe en heeft veel methodes uit de psychologie gebruikt, maar zegt dat deze methodes alleen helpen bij die gedeelten van onze psyche die aanwezig zijn. Als een vitaal deel van onszelf ontbreekt, hoe kunnen we dat terughalen? Daarvoor hebben we de spirituele weg van het oeroude sjamanisme nodig. In het sjamanisme vinden we krachtige technieken om delen van onszelf terug te halen die anders jarenlang buiten bereik zouden zijn geweest. In het boek "Soul retrieval" onderzoeken we de sjamanistische gedachte dat delen van onszelf zoek kunnen raken in de niet alledaagse bewustzijnsniveaus. We gaan op reis met de sjamaan in deze niet alledaagse bewustzijnsniveaus op zoek naar verloren zielsgedeelten.

Voorbeelden van zielsverlies:

Alhoewel de term "zielsverlies" je misschien niet bekend voorkomt, ken je vast genoeg voorbeelden onder andere namen:
· Een geliefde overlijdt, de achtergebleven partner (of ander familielid) is een tijd lang emotioneel bevroren, alsof hij/ zij slaapwandelt,
· We hebben een operatie ondergaan en het lijkt alsof we niet goed uit de narcose zijn gekomen,
· Iemand die een ernstig auto ongeluk overleefd heeft, heeft het gevoel niet in zijn/haar lichaam te zijn,
· Iemand die in zijn/haar relatie geestelijk of lichamelijk wordt misbruikt, heeft niet de kracht om uit die relatie te stappen, ondanks dat die persoon weet dat er sprake is van misbruik,
· Iemand die wel uit een destructieve relatie gestapt is, heeft het gevoel dat hij/zij iets van zichzelf heeft achtergelaten bij de partner,
· Een kind dat zich niet geliefd voelt door de ouders, kan een deel van zijn/haar ziel verliezen,
· Een kind dat (chronisch) ziek is verliest een deel van zijn/haar ziel.

In al deze voorbeelden gaat het getraumatiseerde deel van de ziel er vandoor zodat de persoon in kwestie de beproeving overleeft. Minder ernstig is de ervaring van een shock, waardoor een deel van ons tijdelijk niet aanwezig is. Maar ook die delen van onszelf kunnen wegblijven ipv bij ons terug te komen. Wat ervaart iemand die zielsverlies heeft?
- "Ik ben niet helemaal hier", zei een van Sandra's cliënten,
- "Een deel van mij observeert vanuit mijn verstand, maar ik ben niet verbonden met mijn emoties" zei een andere cliënt,

In de psychologie noemt men dit fenomeen dissociatie. Dissociatie betekent dat er in de persoonlijkheid afgescheiden gedeelten bestaan. Dit kan leiden tot vervreemding en verandering van de persoonlijkheid.

Een ander teken van zielsverlies is een hiaat in het geheugen. Sandra Ingermann heeft vaak meegemaakt dat cliënten een hiaat in het geheugen hebben tussen hun 7e en 9e jaar, of tussen hun 12e en 14e jaar.Of cliënten weten dat er een trauma was, maar kunnen zich de details ervan niet meer herinneren. Eens werkte SI (Sandra Ingermann) met een man, die ooit zijn arm had gebroken. Hij kon zich niet herinneren hoe pijnlijk dat was geweest. En je arm breken is heel pijnlijk! Vanuit sjamanistisch oogpunt had het gedeelte van de man dat de pijn niet aankon hem verlaten. Een ander voorbeeld is het verhaal van een incest slachtoffer, dat zich de incest niet kon herinneren. De vrouw was al jaren in psychotherapie, om te proberen de herinneringen terug te krijgen. Maar dat deel van haarzelf bleef niet beschikbaar.

Nog een ander symptoom van zielsverlies is chronische depressie. Wanneer er sprake is van zielsverlies, komt het vaak voor dat men het leven als lijden ervaart. Men is vaak op zoek naar de zin van het leven en onderzoekt manieren om de zin van het leven te vinden. In plaats van de weg van de ziel te volgen, voelt de persoon zich vaak depressief en lusteloos.

Ook wanneer een geliefde is overleden kan het zijn dat men het verlies niet goed heeft verwerkt en aan zielsverlies lijdt.

Lichamelijke ziekte kan ook een symptoom van zielsverlies zijn. Het komt vaak voor dat mensen die hun kracht weggeven ziek worden. Wanneer er delen van onszelf ontbreken, wordt de leegte vaak opgevuld dmv een ziekte. Coma is een extreem geval van zielsverlies.

Veel mensen ervaren een vorm van zielsverlies. Sommige mensen zijn werkelijk diep getraumatiseerd door het leven, terwijl anderen in mindere mate zielsverlies ervaren. Veel mensen geven aan dat ze hun leven graag intenser en meer verbonden zouden willen leven. Soul retrieval is geschikt voor iedereen die de verbinding met zichzelf, met de geliefden en met de aarde wil verbeteren.

De soul loss van Sandra Ingermann:
Lang voordat SI zich verdiepte in het sjamanisme en werkte met honderden cliënten, had ze zelf te maken met soul loss (zielsverlies). Om de lezer meer inzicht te geven in wat zielsverlies kan betekenen, vertelt SI haar eigen verhaal:
"Als kind was ik verbonden met alles. Ik wist niet dat er ook andere manieren van "zijn" waren. Ik hield van de natuur, van zingen en van fluiten met de vogels en met de wolken. Iedere dag zong ik voor de dikke eikeboom voor ons huis. Thuis tekende ik en verzon verhaaltjes, uren lang. Ik werd in beslag genomen door school, spelen met mijn vriendjes en vriendinnetjes en ik hield van mijn ouders. In de adolescentie was er echter iets veranderd. Door de fysieke en emotionele beroering van de puberteit verloor ik de verbinding met het fysieke deel van mijzelf. Ik was verward over wie ik was en wat ik kwam doen in deze wereld. Ook al is de puberteit voor de meeste jongeren niet gemakkelijk, ik leed er ernstig onder. Naarmate ik ouder werd, werd het leven ingewikkelder. Ik had last van een chronische depressie en was fysiek uitgeput. Ik wist niet meer hoe het voelde om een gezond en vitaal lichaam te hebben. Ik vroeg me af of andere mensen zich net zo beroerd voelden als ik. Vaak had ik het gevoel dat mijn leven geen zin had. Omdat ik gewend was om problemen zelf op te lossen, ging ik niet naar een psychotherapeut. Misschien wist ik onbewust dat het ging om een spirituele crisis. Ik zocht naar de heilige verbinding met het leven die ik was kwijtgeraakt. In deze toestand zoeken veel mensen hun heil bij alcohol of drugs. Ik dacht als kind van de 60'er jaren, dat drugs misschien de leegte in mijzelf zouden kunnen weghalen. Onder invloed van drugs zag ik de heiligheid van het leven en mijn verbinding met God terug. Maar het probleem met drugs was dat ik de diepgaande ervaring niet kon overbrengen naar het alledaagse leven. Ervaringen met drugs waren heel ver verwijderd van het meisje dat een liedje zong voor de eikeboom en totaal verbonden was met haar lichaam. Een ander probleem was de heroriëntatie op het alledaagse leven. Als de drugsroes verdween , verdween ik in een donker gat. Mijn vlucht uit de depressie leidde keer op keer tot een val in het donkere gat. Vanuit mijn latere werk als counselor en workshopleider weet ik dat mijn ervaringen niet ongebruikelijk zijn. Velen van ons hebben (ieder op zijn/haar eigen manier) de val uit het paradijs aan den lijve ondervonden. Vanuit sjamanistisch oogpunt hebben we een deel van onze ziel verloren. Mijn eigen zoektocht naar heelheid vond ik in het sjamanisme. Michael Harner, mijn leraar en mentor in sjamanistische geneeswijzen, hielp mij om die verloren zieledelen van mezelf terug te vinden. Ik voelde weer de volheid en het plezier van het leven die ik als kind ook had gekend."

Het pad van de sjamaan:

Wetenschappers hebben onderzocht dat sjamanistische culturen 10.000 en jaren geleden ontstonden, lang voordat het schrift ontstond. En alhoewel deze culturen van elkaar verschilden hadden ze ook gemeenschappelijke kenmerken. Een van die gemeenschappelijke kenmerken is dat in het sjamanisme alles doordrongen is van Spirit of God. Iedere aardse vorm heeft een eigen ziel of levenskracht. Het welzijn van iedere levensvorm hangt af van in hoeverre die levensvorm in harmonie is met andere levensvormen. Niet in balans zijn, of ontheemd zijn kunnen verzwakking en ongemak tot gevolg hebben. Voor sjamanen heeft ziekte altijd een spirituele oorzaak: Zielsverlies of verminderde essentiële spirituele levensenergie. Als de ziel de patiënt verlaat, zal de patiënt overlijden.Wanneer de sjamaan verloren zieledelen kan terughalen, kan de harmonie en het welzijn van de patiënt hersteld worden. Dit terughalen van zieledelen doet de sjamaan terwijl hij in een andere bewustzijnsstaat is. Mircea Eliade zegt hierover:
De belangrijkste functie van de sjamaan in Centraal en Noord Azië is magische healing. Ziekte kan verschillende oorzaken hebben, maar het "stelen van de ziel" is de belangrijkste oorzaak van ziek zijn. Ziekte die wordt veroorzaakt door het stelen van de ziel kan verholpen worden door het opsporen en terughalen van de ziel. Daarna wordt de ziel teruggebracht in het lichaam van de patiënt. Alleen de sjamaan ziet de ziel en de Spirits en kan de ziel bevrijden. Alleen de sjamaan ziet dat de ziel is gevlucht en is in staat on in exstase de ziel op te sporen en terug te brengen.

Het woord "sjamaan" komt van de Tungusstam uit Siberië en betekent: "Iemand die ziet in het donker". De sjamaan gebruikt de mogelijkheid om "met het sterke oog" of "met het hart" te reizen naar verborgen spirituele werelden, en daar informatie te verkrijgen of actie te ondernemen waardoor healing plaats kan vinden. Healing voor een individu of voor een gemeenschap. In Zuid Amerika geloven de sjamanen (zowel in de Andes als in het Amazone gebied) dat zielsverlies kan ontstaan door angstaanjagende situaties en door diefstal van een mens of van een entiteit.

Moderne oorzaken van zielsverlies:
Sandra Ingerman herkent veel van de oorzaken van zielsverlies die zojuist genoemd zijn bij de beschrijving van de oude culturen. Zij gelooft ook dat alle scheppingen verbonden zijn met Spirit. Mensen, dieren, planten, mineralen, alles heeft zijn eigen spirituele essentie, waarmee we kunnen communiceren en verbinden. Ieder levend wezen dat doordrongen is van eigen spirituele kracht of ziel, zal energie en vitaliteit uitstralen. Ieder schepsel dat doordrongen is van eigen levenskracht en ziel zal een diepe resonantie met diezelfde levenskracht/ ziel in andere levensvormen voelen. Wanneer een schepsel een deel van zijn /haar essentiële levenskracht verliest, zal diepgaande uitputting en vervreemding van de rest van de schepping plaatsvinden. SI heeft veel mensen ontmoet die leden onder het verlies van essentiële levenskracht of zielsverlies. In feite is het zo dat bijna iedereen die SI ontmoet heeft leidt onder een gevoel van niet compleet zijn of innerlijke leegte voelen. Deze mensen voelen dat een deel van hen weg is en dat ze afgesneden zijn van een diepgaande verbinding met het leven. Voor sommige mensen veroorzaken deze gevoelens een diep lijden. Voor de meeste mensen leiden deze gevoelens tot een voortdurende innerlijke pijn die vaak wordt verdoezeld door drugsgebruik, entertainment, dwangmatige sex en andere verslavingen. Alhoewel SI de oude visie op zielsverlies deelt, heeft ze dit niet vaak meegemaakt als gevolg van diefstal van de ziel of als gevolg van een dolende ziel. Het zielsverlies van onze tijd heeft te maken met de trauma's van onze tijd: Incest, lichamelijk misbruik, verkrachting, verlies van een geliefde, ongelukken, oorlogs ervaringen, ingrijpende ziektes, chirurgie, en aanvallen waardoor de ziel wegvlucht uit het lichaam. Als de ziel met dergelijke gebeurtenissen wordt geconfronteerd, kan die ziel besluiten om weg te gaan en nooit meer terug te komen. Soms zeggen we bij wijze van grap over iemand "er is niemand thuis". Dat is geen grap:Maar weinigen van ons zijn volledig thuis. En sommigen van ons zijn zo erg getraumatiseerd, dat er bijna niemand thuis is in hun lichaam.

Van dissociatie naar zielsverlies:
In de tegenwoordige psychologie wordt (net als in het sjamanisme) herkend, dat delen van de persoonlijkheid afgescheiden kunnen raken, waardoor het individu vervreemd van het essentiële zelf. Veel bestaande therapievormen begrijpen dat wanneer een trauma te erg is, delen van het zelf afsplitsen om het gebeurde te kunnen verdragen. In het boek "Healing The Shame That Binds You" vertelt John Bradshaw dat incestslachtoffers het lichaam verlaten, omdat de pijn en vernedering niet te dragen zijn. Bradshaw en andere vertegenwoordigers van de hedendaagse psychologie menen dat iemand gaat dissociëren als verdedigingsmechanisme wanneer het trauma zo groot en de pijn zo angstaanjagend is dat de persoon onmiddellijke verlichting/ verzachting nodig heeft. In de moderne psychologische literatuur zijn talloze voorbeelden te vinden van afsplitsing van het lichaam ten tijde van stress. Vrouwen die verkracht waren vertelden bijv. dat ze de verkrachting vanaf het plafond waarnamen. Maanden, zelfs jaren na de verkrachting hadden ze nog steeds het gevoel dat ze "niet in hun lichaam" waren. Jaren na hun terugkeer uit Vietnam herbeleefden vietnamveteranen de pijnlijke oorlogsgebeurtenissen die ze "vergeten" waren. Opgeroepen door geluiden, geuren, of beelden in het tegenwoordige leven, werden deze herinneringen angstaanjagend levendig. Soms werden ze meer reël dan de realiteit. Verdriet en woede (afgesplitst tijdens het trauma) kwamen vaak samen met de herinneringen naar boven. Tot zo ver zijn de psychologie en het sjamanisme het met elkaar eens. Waar gaan beide overtuigingen van elkaar verschillen? In de psychologie gelooft men dat de afgesplitste delen verdwijnen in ons onbewuste. In het geval van dissociatie is het de taak van de psycholoog om de patiënt te helpen de verloren delen terug te krijgen. Methodes die hierbij kunnen helpen zijn bijv. droomwerk, fantasie, vrije associatie of hypnose. Voor de psycholoog is de aard en plaats waar de afgesplitste delen naar toe gaan relatief onbelangrijk. Voor de sjamaan zijn aard en plaats van de afgesplitste delen van groot belang ivm de genezing. Volgens de sjamaan verdwijnen afgesplitste delen niet in een onbewust niemandsland, maar leven in een parallelle wereld : De niet alledaagse werkelijkheid. Een belangrijk deel van de genezing bestaat uit het terugvinden van de afgesplitste delen en het terug brengen van die delen in het lichaam van de patiënt. Hiervoor is het noodzakelijk dat de sjamaan zich kan bewegen en handhaven in de werelden van de niet alledaagse werkelijkheid. Sommige vernieuwende psychologen hebben de waarde van het werken met zielsverlies benoemd. In haar artikel "The Wounded Healer" beschrijft Jeanne Achterberg bijv:
Zielsverlies wordt in het sjamanisme gezien als de meest ernstige oorzaak van ziekte en dood. Toch wordt hier in de westerse geneeskunst niet naar verwezen. Niettegenstaande wordt het steeds duidelijker dat zielsverlies een oorzaak is van wanhoop, immunologische schade, kanker en veel andere serieuze ziektes.
Veel therapeuten uit de traditie van Carl Jung geloven ook in het concept van zielsverlies. Marie Von Franz schreef:
Zielsverlies kan men vandaag de dag zien als een psychologisch fenomeen in het leven van de mensen om ons heen.Zielsverlies verschijnt in de vorm van een plotselinge apathie en onverschilligheid.Het plezier is er niet meer, initiatief ontbreekt, men voelt zich leeg, alles lijkt doelloos.

Een checklist met symptomen:
Nadat je het voorgaande hebt gelezen heb je misschien behoefte aan een opsomming van specifieke symptomen van zielsverlies. De volgende vragenlijst kan helpen om uit te vinden of er sprake is van zielsverlies in jouw leven:
1 Heb je er ooit moeite mee gehad om "in je lichaam" te zijn? Heb je soms het gevoel dat je buiten je lichaam bent, terwijl je er naar kijkt alsof je een film bekijkt?
2 Voel je je wel eens verdoofd, apatisch of levenloos?
3 Lijd je aan chronische depressie?
4 Heb je problemen met je immuunsysteem en heb je weinig weerstand tegen ziektes?
5 Was je als kind chronisch ziek?
6 Heb je gaten in je geheugen nadat je vijf jaar was?
7 Heb je problemen met verslavingen, bijv. alcohol-, drugs-, eet-, sex- of gokverslaving?
8 Zoek je dingen buiten jezelf om een gat of leegte in jezelf op te vullen?
9 Heb je er problemen mee om door te gaan met je leven na een scheiding, of na het verlies van een geliefde persoon?
10 Lijd je onder een meervoudig persoonlijkheidssyndroom?

Als jouw antwoord op een van bovenstaande vragen "ja" is, dan kan het zijn dat je te maken hebt met zielsverlies. Misschien ontbreken er belangrijke delen van je authentieke zelf. Als dat zo is, dan zijn de vitale energie en gaven van deze delen tijdelijk niet beschikbaar voor jou. Vanuit het sjamanistische oogpunt bevinden de verloren delen zich in de niet alledaagse werkelijkheid, van waaruit ze teruggehaald kunnen worden op sjamanistische wijze. Gelukkig biedt het sjamanisme een krachtige methode om zielsverlies te genezen.

Souls wander the universe
Lost or stolen
Cut off from loved ones
Split off from love
Gently, carefully
We call them back to us
Searching for them in dark corners
Blowing them to life
With our breath
We welcome
Them home

- Ellen Jaffe Bitz

Hst 2 Het terughalen van de ziel:

Veel mensen zeggen dat we allemaal de zin van het leven zoeken. Ik denk niet dat dat is wat we werkelijk zoeken. Ik denk dat we zoeken naar de ervaring van" levendig" te zijn.

Joseph Campbell, in een interview met Bill Moyers.

De meesten van ons zijn op zoek naar een sterk zelfbewustzijn. We weten dat het gevoel om "heel te zijn" van binnenuit komt. We beseffen dat zekerheid van buitenaf valse zekerheid is en dat we zekerheid van binnenuit nodig hebben. Als we helemaal aanwezig zijn in onszelf, dan is het veel makkelijker om vrede, veiligheid en harmonie met het grotere geheel (het universum) te ervaren. Hier volgt een korte oefening om aarding en veiligheid te ervaren.


Oefening:
Sluit je ogen en haal 4x diep adem. Onderzoek je lichaam op pijnlijke of gespannen plekken. Schrijf op welke plekken pijnlijk of gespannen zijn. Stuur je adem naar die plekken en sta de spanning toe om te verdwijnen. Neem genoeg tijd zodat je helemaal kunt ontspannen.
Stel je voor dat je naar een prachtige plaats in de natuur gaat, waar je je heel energiek voelt. De gedachte aan die plaats geeft je een gevoel van kalmte en blijdschap. Loop een stukje terwijl je de omgeving (360 graden om je heen) in je opneemt. Sta jezelf toe om helemaal in de natuur op te gaan. Voel de wind op je huid. Is het er vochtig of droog? Voel je voeten op de aarde en wroet met je tenen in de aarde. Raak de aarde aan. Neem alle geluiden in je op. Hoor je het water stromen, of de wind ruisen? Hoor je geluiden van leven hier, of is het juist heel stil? Ruik alle geuren in deze omgeving. Kijk om je heen en kies een boom uit waar je tegenaan kunt gaan zitten. Vraag of de boom het goed vindt dat je erbij komt zitten, als de boom ja zegt, ga dan lekker tegen de boom zitten op de grond. Voel de stevige ondersteuning van de boom. Ga denkbeeldig in de boom, te beginnen bij de wortels. Stel je voor dat je water opzuigt via je eigen wortels, dat je voedingsstoffen brengt in je hele lichaam, in de hele boom.Voel hoe het leven in je stroomt nu elke cel van je lichaam gevoed wordt. Laat die energie door je hele lichaam stromen, net zoals de voedingsstoffen door de boom stromen tot in alle takken en uiteinden van de takken. En tot in alle blaadjes en vruchten van de boom die het leven representeren. Voel dat je je eigen leven voedt. En dat je verbonden met met alle leven, met het grotere geheel. Niemand van ons is alleen.Trek je helemaal terug in de boom en voel de liefde van het universum. Besef dat je begeleid wordt in je leven. Besef dat je op dit moment leert hoe je de eenheid en heelhei
d in jezelf terug kunt brengen.

Wanneer delen van onze ziel afsplitsen en verdwijnen naar de niet alledaagse werkelijkheid, en de mens verzwakt en zonder essentiële levensenergie raakt, dan is het de taak van de sjamaan om de heelheid terug te brengen. Hiervoor is het noodzakelijk dat de sjamaan het gewone dagelijkse bewustzijn verlaat en zich waagt in de spirituele wereld. Vanuit de klassieke sjamaanse opvatting is de spirituele wereld complex, multi dimensionaal en vol met gevaren voor de niet geïnitieerde mens. Alleen een sjamaan kan zich in deze wereld bekwaam bewegen. Sinds 1000en jaren wagen sjamanen zich in deze spirituele wereld om informatie over healing en verloren zieledelen te vinden. Eliade zegt hierover:
Alles wat de ziel betreft, hier op aarde en aan de andere zijde, is het exclusieve terrein van de sjamaan. Door zijn/haar eigen levenservaring (voor en na de initiatie als sjamaan), weet de sjamaan van het drama van de menselijke ziel: De onstabiliteit en de onbestendigheid van de ziel. De sjamaan weet welke krachten de ziel bedreigen en waar delen van de ziel naar toe kunnen gaan. Wanneer sjamanistische genezing extase met zich meebrengt, dan is dat zo omdat ziekte wordt gezien als een vervreemding van de ziel.

Trommelen en sjamanistisch reizen:

Wanneer een sjamaan gaat "reizen", dan reist hij/zij niet buiten op de aarde, maar naar binnen mbv de puls van een ritmisch geluid. In plaats van dat het lichaam van de sjamaan zich op een alledaagse manier beweegt, gaat de sjamaan in een veranderde staat van bewustzijn,waardoor niet alledaagse realiteiten waargenomen kunnen worden. Michael Harner noemt dit de sjamanistische staat van bewustzijn. Juist het trommelen helpt de sjamaan om in deze staat van bewustzijn terecht te komen. De sjamanentrommel is het belangrijkste instrument dat hiervoor gebruikt wordt, alhoewel er in diverse culturen verschillende percussieinstrumenten (zoals ratels en sticks) gebruikt worden. Waarom het trommelen zo krachtig is, weten we niet. Wetenschappers hebben echter onderzocht dat door het luisteren naar een monotone beat, de hersengolven van beta golven (van het normale bewustzijn met ogen open) naar alpha en theta golven gaan.Volgens de onderzoeker Maxwell Cade, zijn de theta golven verbonden met creativiteit, levendige beelden, en staten van extase. SI deed mee aan een onderzoek van Maxwell Cade genaamd de "Mind Mirror". Nadat ze was aangesloten op een apparaat dat de hersengolven meet, moest ze eerst rustig gaan zitten met haar ogen open. Daarna werd haar gevraagd om haar ogen te sluiten en te mediteren. Daarna moest ze zich verschillende kleuren en beelden voorstellen in gedachten. De gemeten hersengolven verschilden niet van de hersengolven van andere mensen. Maar toen SI begon te trommelen, kwam ze in de sjamanistische staat van bewustzijn, zoals ze al 1000en keren had meegemaakt in consulten en workshops. Op dat moment veranderden haar hersengolven in theta golven, waarvan de amplitude (vooral in de rechter hersenhelft) naar de top van de Mind Mirror schaal schoot. Veel oorspronkelijke Amerikanen (van Indiaanse afkomst) noemen het trommelen "de hartslag van de aarde". Het is opmerkelijk dat de electromagnetische aardegolven ( 7,5 cycli per seconde) overeenkomen met de hersengolven van de hoge theta/ lage alpha staat. Daaruit blijkt dat het trommelen sjamanen helpt om hun hersengolven op een lijn te plaatsen met de golven van de aarde. Behalve dat sjamanen trommels en ratels gebruiken, hebben ze ook vaak krachtvoorwerpen of heilige voorwerpen die hen helpen om verloren zielen terug te krijgen. Bijv: de Manang (een zuidoostelijke aziatische sjamaan) heeft een doos met magische voorwerpen. De belangrijkste voorwerpen zijn kwarts kristallen, genaamd "de stenen van licht". Ook eigentijdse sjamanen maken vaak gebruik van kristallen, om de niet alledaagse realiteit" in het licht te zetten". Ze hebben ook vaak medicijnbuideltjes: buideltjes of tabakszakjes met voorwerpen die verbonden zijn met hun krachtdier. Een sjamaan die de beer als totemdier heeft, draagt misschien een nagel van een beer bij zich wanneer hij reist in de niet alledaagse realiteit. In sommige culturen hebben sjamanen voorwerpen die "zielenvangers" genoemd worden.

Bewakers en helpende Spirits:

Normaal gesproken maakt een sjamaan zijn reis in de niet alledaagse werkelijkheid niet alleen. Krachtdieren, andere helpende Spirits en krachten uit de natuur helpen de sjamaan bij zijn werk. Eliade zegt hierover:

Wanneer de sjamaan zijn lichaam verlaat, dan reist zijn ziel naar de benedenwereld op zoek naar de ziel van zijn patiënt. Wanneer de ziel van de patiënt is meegenomen door de ziel van iemand die is overleden, dan stuurt de sjamaan een van zijn helpende Spirits om die ziel te zoeken. De helpende Spirit zoekt de ziel en neemt hem/haar mee. Wanneer de ziel van de patiënt is meegenomen door een boosaardige Spirit, dan moet de sjamaan zelf op zoek gaan naar de verloren ziel. Dit is veel moeilijker dan wanneer de helpende Spirit het werk doet.

Sjamanen geloven dat ieder mens een of meerdere speciale bewakers heeft, die de mens beschermen en kracht geven. Deze bewakers kunnen fee-achtigen zijn of kabouters, maar meestal nemen ze een dierlijke vorm aan. Een individuele bewaker, ook wel krachtdier genoemd, kan bijv. een beer, adelaar, paard, dolfijn, of leeuw zijn. Ieder dier heeft zijn eigen meesterschap en zijn eigen unieke krachten die ons mensen onderwijzen. De adelaar zou ons kunnen leren om objectief, vanaf een afstand de wereld te bekijken. De leeuw zou ons kunnen leren hoe we een prooi kunnen volgen, of de woestheid waarmee we onze kinderen kunnen beschermen. De krachtdieren kunnen zowel mannelijk als vrouwelijk zijn en vaak hebben ze een eigen persoonlijkheid. Een van de mooiste geschenken voor SI tijdens de sjamanistische reis is de prachtige samenwerking die zij heeft ontwikkeld met haar krachtdier.De taak van het krachtdier is om zijn pupil gezond ( fysiek, emotioneel, mentaal, spiritueel) te houden, door te begeleiden en te steunen. In ons dagelijks leven kunnen we altijd een beroep doen op ons krachtdier wanneer we extra energie of assistentie nodig hebben. Of wanneer er gevaar dreigt, of wanneer we ziek zijn. Ook een sjamaan vraagt zijn/haar krachtdier om hulp in het dagelijkse leven. Maar sjamanen vertrouwen ook op hun krachtdier tijdens hun sjamanistische reizen. Een deel van de taak van het krachtdier van een sjamaan is dat het dier helpt om de weg te vinden in de niet alledaagse realiteit. Het krachtdier kan direct informatie geven over wat er aan de hand is, over hoe een ziekte verholpen kan worden, of over de stappen die de cliënt moet zetten in zijn/haar leven. Wanneer een sjamaan een verloren ziel vindt in een gebied dat hij/zij moeilijk kan binnen komen of verlaten, dan is de hulp van het krachtdier van onschatbare waarde. Het krachtdier kan direct assisteren bij het terughalen van een verloren ziel naar de alledaagse realiteit, bij voorbeeld. Een sjamaan kan verschillende krachtdieren hebben, en een krachtdier kan jarenlang bij de sjamaan blijven. Sommige krachtdieren blijven bij de sjamaan zolang hij/zij leeft. Als een sjamaan en zijn/haar krachtdier langere tijd samenwerken, dan weet de sjamaan precies waar het krachtdier heel goed in is en welke krachtdieren in een gegeven situatie het beste kunnen assisteren. Bijv. SI heeft een krachtdier dat haar helpt wanneer ze met patiënten werkt en ze heeft een ander krachtdier dat beter geschikt is wanneer ze hulp zoekt voor zichzelf. Behalve de bewakers die vertrouwde Spiritvrienden zijn gedurende een langere periode, kan een sjamaan ook hulp krijgen van helpende Spirits die komen voor een specifiek doel, of voor een specifieke reis.Wanneer het nodig is dat de sjamaan een beeld van afstand krijgt over zijn cliënt, dan kan bijv. de adelaar te hulp schieten om de sjamaan mee te nemen naar grote hoogte vanwaar de sjamaan een overzicht krijgt over het leven van zijn/haar cliënt. Een fee of kabouter zou te hulp kunnen komen om de sjamaan een ontbrekend deel informatie in het oor te fluisteren. Wanneer de sjamaan een zee moet overbruggen zou er een walvis of een dolfijn langs kunnen komen om de sjamaan te helpen.

De niet alledaagse realiteit:

Wanneer een sjamaan de niet alledaagse realiteit binnen gaat, gelden er hele andere regels dan in de gewone werkelijkheid. Paarden kunnen vliegen, planten kunnen praten, feeën en kabouters zijn er in overvloed. De normale tijdsbeleving is buiten werking. Een sjamaan die bijv. een half uur op reis is, kan tijdens die droomreis de zon zien opkomen en onder gaan. De normale regels zijn volledig ongeldig in de niet alledaagse werkelijkheid. Met behulp van een Spirit helper kunnen grote afstanden afgelegd worden in een mum van tijd. Aangezien sjamanen duizenden reizen maken in de niet alledaagse realiteit, worden ze met een aantal van die gebieden heel vertrouwd. Wanneer een sjamaan bijv. in de grot van de verloren kinderen is geweest, dan weet hij/zij hoe het daar is en hoe je er het beste kunt manouvreren. Dit gebied wordt onderdeel van de landkaart van de niet alledaagse werkelijkheid. Vaak hebben sjamanen krachtplaatsen in de niet alledaagse werkelijkheid. Zoals de meeste mensen plekken in de natuur hebben waar ze zich vredig, gelukkig en vervuld voelen, zo hebben sjamanen soortgelijke plekken in de niet alledaagse realiteit. SI vertelt dat ze tijdens haar reizen vaak naar een dennenbos gaat, met daarin een waterval die uitmondt in een grote waterpoel. Daar leeft haar krachtdier, samen met vriendelijke feeën, elfen en herten. Als ze daar verblijft, zit ze op de rotsen en staart ze over de boomtoppen naar de blauwe hemel. Ze ligt er op de zachte koele aarde en herbeleeft veel gevoelens uit de gewone werkelijkheid. Als ze op de grond ligt heeft ze het gevoel dat haar hartslag synchroon loopt met de hartslag van de aarde. En ze voelt zich verbonden met alles dat leeft. Andere reizen lijken meer op "Star Trek" avonturen, wanneer sjamanen stuiten op wezens die ze niet kennen. Sjamanen belanden soms in onvruchtbare woestijnen die eindeloos groot zijn. Waar aparte cactussen tegen ze praten over hoe ze hun patiënt kunnen genezen. Of ze belanden bij een grot waar een afrikaans ritueel plaatsvindt waarbij ze worden uitgenodigd door een wijze vrouw. Eliade heeft de niet alledaagse werkelijkheid ingedeeld in 3 gebieden: de Bovenwereld, de Middenwereld en de Benedenwereld. Deze namen houden verband met de reisrichting van de sjamanen. In de Boven- en Benedenwereld zijn heel veel niveaus. Wanneer een sjamaan in deze gebieden reist dan beseft hij/zij dat we in een onbegrensd universum leven. SI geeft een beschrijving van haar ervaringen in deze gebieden:

De Bovenwereld wordt door sommigen als hemels ervaren. Het licht is er heel helder en de kleuren variëren er van verblindend licht tot zachte pastelkleuren, grijs of donker. In de Bovenwereld weet ik dat ik ergens op sta, maar vaak weet ik niet waar ik op sta. Ik zou er een kristalheldere stad tegen kunnen komen met ingewikkelde gebouwen of kamers van kristal of glas. Er zou een meer kunnen zijn waar ik naast ga liggen, of een stad van wolken. Er leven krachtdieren maar ook leraren in de vorm van mensen die wijze raad geven wat betreft relaties. In scherp contrast met de Bovenwereld, vind je de Benedenwereld wanneer je door een tunnel in de aarde afdaalt. Alhoewel niet alledaagse wezens hier veel voorkomen, lijkt het landschap op de aarde: Grotten, zeeën, dichte jungle en bossen vind je hier.Ik kan mijn vingers in de aarde steken in de Benedenwereld. De wezens die hier wonen zijn de Spirits van de planten en de dieren en menselijke Spirits die verbonden zijn met het mysterie van de aarde.De Middenwereld lijkt op onze eigen biosfeer, maar dan verplaatst in de niet alledaagse werkelijkheid. In de Middenwereld is het voor een sjamaan mogelijk om in de tijd te reizen (vooruit en achteruit). Soms is de ziel van een cliënt blijven steken in het verleden, terwijl in de gewone werkelijkheid de tijd verder gaat. Om zo'n ziel te redden moet een sjamaan teruggaan in de tijd en een manier vinden om de ziel mee te nemen.

Methoden om een ziel mee te nemen:

Een sjamaan die op zoek is naar een verloren ziel, gaat eerst op reis in de niet alledaagse werkelijkheid om die ziel op te sporen. Wanneer de ziel gevonden is, moet de sjamaan de ziel terugbrengen naar de gewone werkelijkheid. Maar hoe? Traditionele sjamanen gebruiken trucs, vleierij, diefstal enz. om de verloren ziel te strikken. In verband met de kwaadaardige krachten die de oorzaak waren van zielsverlies volgens de traditionele sjamanen, zijn deze methoden misschien te begrijpen. SI zegt dat haar eigen idee van zielsverlies beïnvloed is door de hedendaagse psychologie. Zij ziet zielsverlies vaak ontstaan als gevolg van fysieke en/of emotionele trauma's. Het trauma dat het zielsverlies veroorzaakte, is vaak toegebracht door mensen die zelf ook het slachtoffer zijn van trauma's. SI zegt dat dit geen excuus is voor de dader van een traumatische ervaring, maar ze wil onze aandacht vragen voor de keten van zielsverlies, waarbij de ene generatie zijn/haar kwetsuren op de volgende generatie overbrengt. In het geval van incest bijv. is de dader vaak ook incest slachtoffer. Een gedeelte van de ziel van zo'n ouder, is verloren geraakt sinds de traumatische jeugd. Als we dit gegeven tot ons door laten dringen, wordt de daad van incest niet minder afschuwelijk, maar wel beter te begrijpen. Hoe kan een ouder zijn/haar kind misbruiken wanneer deze ouder niet zelf gedissocieerd is van zijn/haar natuurlijke evenwicht? Zielsverlies veroorzaakt zielsverlies. Hetzelfde geldt voor daders van gewelddadige misdaden. Hun daden kunnen afschuwelijk zijn en grote beschadigingen veroorzaken bij de slachtoffers. Ook hier kun je je afvragen wat de oorzaken zijn geweest van het duidelijke zielsverlies van deze daders. Zielsverlies is een adaptieve strategie die verbonden is met het oorspronkelijke trauma. Het lichaam verlaten is soms de meest intelligente manier om te ontsnappen aan de volledige impact van het trauma. Of het gaat om een vrouw die verkracht wordt, of om een man die geconfronteerd wordt met de gruweldaden van een oorlog, het zielsverlies kan de persoon in kwestie helpen om te overleven. Een kind kan niet fysiek ontsnappen aan een situatie van misbruik, omdat het de ouders nodig heeft om te overleven. Zielsverlies is een manier om de pijn te verminderen. SI zegt dat het haar altijd raakt, wanneer iemand zegt: "Ik heb mijn ziel op een veilige plaats opgeborgen, waar niemand hem/haar pijn kan doen". Wanneer een ziel weggaat uit het lichaam, is er een innerlijke intelligentie aan het werk.

Onderhandelen, liever dan trucs gebruiken:

Als therapeute voelt SI er niet veel voor om zielen te veroveren of mee te sleuren, zoals een traditionele sjamaan zou doen. Ze vindt dat de keuze om terug te komen door de verloren ziel zelf genomen moet worden, wanneer deze ziel te weten komt dat de oorspronkelijke situatie is veranderd. Ze zal alles in het werk stellen (op oprechte manier) om de ziel er van te overtuigen dat het goed is om terug te komen. Ze vertelt de ziel dat er veel veranderd is sinds de kindertijd en dat de mensen in kwestie veel meer controle hebben over hun leven. Soms herinnert ze de ziel aan de leuke dingen uit de kindertijd waarna ze die ziel aanspoort om terug te komen. Of ze erkent de oude pijn en terreur terwijl ze voorzichtig onderhandelt over terugkeer in het nu. Soms heeft de ziel een fijne spirituele wereld gevonden, die veel beter is dan de oude werkelijkheid en wil de ziel niet terugkomen.Soms is de ziel verdwaald of verstrikt in een andere wereld die niet zo plezierig is. Het is in alle gevallen de taak van de sjamaan om de ziel te laten inzien dat de beste plaats voor de ziel in het lichaam van de cliënt is.

Terugkeren naar de gewone werkelijkheid:

De traditionele sjamaan zal waarschijnlijk een aantal dingen uit zijn/haar droomreis vertellen, waardoor de cliënt begrijpt wat de oorzaak is van de kwaal. Wanneer de sjamaan kruiden of fysieke remedies doorkrijgt waar de cliënt baat bij heeft, dan geeft hij/zij dit door aan de cliënt. Op dezelfde manier deelt SI details van haar ervaringen met haar cliënt.Ze is echter voorzichtig met de hoeveelheid informatie die ze doorgeeft. Wanneer SI bijv. niet weet of haar cliënt op de hoogte is van incest in het verleden, dan zal ze deze informatie niet doorgeven. Meestal wanneer SI beelden of scenes uit droomreizen vertelt, voelt haar cliënt een diepe verbondenheid met die voorvallen. Zelfs wanneer sommige beelden niet zo logisch lijken te zijn, dan nog heeft deze informatie vaak een verzachtende en helende werking, die therapeut en cliënt op rationeel niveau niet volledig begrijpen. Dit is een van de mysteries van dit werk.

Soul retrieval en psychotherapie:

Als je het voorafgaande hebt gelezen, dan ben je misschien geïnteresseerd maar ook een beetje verward over de benadering die gebruikelijk is in sjamanistische healing. Op sommige vlakken verschilt het sjamanisme drastisch van de psychotherapie. En in onze tijd zijn onze veronderstellingen over healer-cliënt diepgaand beïnvloed door de psychologie. We kennen allemaal het beeld van de cliënt die op de bank ligt en de psychoanalyticus die naar de cliënt zit te luisteren. Of het nu in boeken voorkomt of op de tv, dit culturele beeld symboliseert een specifiek type van menselijk onderzoek waarin de cliënt zich verdiept in zijn/haar innerlijke wereld terwijl de therapeut kataliseert, observeert, begeleidt en ondersteunt. Het heersende model van psychologische genezing is gebaseerd op dit model waarbij de cliënt op zoek gaat in zijn/haar verleden om het trauma te ontdekken dat diep in de psyche zetelt, maar verborgen en verduisterd wordt door verdedigingsmechanismen.Of het nu vrije associatie betreft in Freudiaans werk, of dromen en kunstzinnige therapie in Jungiaanse therapie, of hypnose in hypnotherapie, het gaat erom dat de cliënt op zoek gaat in het onbewuste deel van zichzelf. Op een bepaalde manier is de cliënt de sjamaan op zoek naar zijn/haar verloren ziel. Als we dit gangbare model vergelijken met sjamanistische Soul Retrieval, dan lijkt het of de wereld op zijn kop staat. Als getraind persoon in de psychologie, heeft SI veel sympathie voor deze aanpak. Het onderzoeken van je innerlijk en het leren over de rijkdom van je ziel is voor bijna iedereen van grote waarde. Maar, om je ziel te kunnen onderzoeken, moet die ziel wel aanwezig zijn. Hoe kan psychotherapie slagen wanneer de persoon in kwestie niet "thuis" is? SI vindt het frusterend wanneer we proberen negatieve gedragspatronen te veranderen, terwijl er niemand is die verantwoordelijk is voor die patronen. Sommige mensen zijn jaren in psychotherapie voordat ze zich veilig genoeg voelen om de vitale essentie van zichzelf terug te laten komen, als die al terug komt. De oeroude methode van Soul Retrieval en de moderne psychologie hebben elkaar veel te bieden. Door middel van het terughalen van de verloren ziel, geeft de sjamaan de psychotherapeut een "volledige cliënt" , waarmee de therapeut aan het werk kan gaan en zodoende snellere en diepere resultaten kan bereiken. Verder kan de psychotherapeut de cliënt helpen om het zelfvertrouwen te vergroten en een gezonde leefstijl aan te leren, waardoor de cliënt levendig in zijn/haar lichaam kan blijven nadat de ziel is terug gekomen.

Mijn ontdekking van Soul Retrieval:

In het volgende hoofdstuk beschrijft SI enkele voorbeelden van Soul Retrieval uit haar eigen praktijk om de rijkdom en vitaliteit van dit werk te ervaren. Maar eerst vertelt SI haar eigen ervaring met Soul Retrieval. Toen SI gediplomeerd studente was in de counseling psychologie, deed ze mee aan een workshop van Michael Harner, de antropoloog die het boek "The way of the Shaman " schreef. Nadat Michael Harner het sjamanisme van over de hele wereld bestudeerd had, ontdekte hij een aantal gemeenschappelijke elementen, die in de meeste sjamanistische culturen voorkwamen. Deze gemeenschappelijke elementen die hij "kern sjamanisme" noemde, bevatten oa het in de niet alledaagse realiteit komen mbv trommelen, het in de niet alledaagse realiteit komen terwijl men door een opening in de aarde gaat, het samenwerken met krachtdieren en Spirithelpers, het onderzoeken van niet alledaagse werelden, het vinden van manieren om healing te brengen voor jezelf en voor de mensen om je heen. Vanaf het begin was SI diep geraakt door het werk van Michael Harner. Tijdens de eerste reis in de niet alledaagse werkelijkheid onder begeleiding van Harner, ontmoette SI haar krachtdier, die, tot haar grote verbazing, haar veel antwoorden gaf over haar eigen leven. Deze eerste droomreis overtuigde haar van de kracht en de waarheid van het sjamanisme. Na de eerste workshop besloot SI om het reizen in de niet alledaagse werkelijkheid te gaan oefenen met een groep vrienden. Ze kwamen wekelijks bij elkaar, zittend in een kring, om de beurt trommelend voor de anderen en deelden hun belevenissen met elkaar. Toen SI vertrouwd geraakt was met deze werkwijze begon ze dit te leren aan enkele cliënten uit haar counseling praktijk. Het was, zoals ze ontdekte, een effectieve manier voor mensen om informatie voor zichzelf te vinden, om hun eigen autoriteit te zijn. Het was ook een krachtige manier om het contact met de natuur te herstellen en de levensenergie te vergroten. Na een serie trainingen werd SI lid van de Michael Harner's Foundation for Shamanic Studies. Uiteindelijk ging SI lesgeven in de USA, in Australië en Nieuw Zeeland, in Oostenrijk, Denemarken en in Zwitserland. Tijdens de eerste jaren van haar lesgeven in het sjamanisme, leerde ze de mensen hoe ze op droomreis konden gaan en hoe ze in contact konden komen met hun krachtdieren. Later begon SI ook andere sjamanistische rituelen uit te voeren. Alhoewel ze al wel wist van Soul Retrieval, door de lessen van Michael Harner en door boeken te lezen, werkte ze er zelf nog niet mee. In de late 80'er jaren had SI een plotselinge dramatische ervaring met Soul Retrieval.

Een paar kleine armen:

Tijdens een van SI"s workshops had een vrouw genaamd Carol een droomreis gemaakt in de Bovenwereld, een van de werelden die sjamanen vaak bezoeken.Carol ontmoette een leraar in de Bovenwereld die haar vertelde dat ze serieus moest werken aan een trauma dat ze als kind had meegemaakt. Toen ze terugkwam uit haar droomreis, vertelde Carol dat ze was verkracht door haar vader toen ze 3 jaar oud was. SI sprak af met Carol om haar de volgende ochtend te ontmoeten, om haar te helpen de pijn aan te gaan en, als het mogelijk was, de pijn te verlichten. Toen ze elkaar ontmoetten, overlegde SI eerst met haar krachtdier, die haar zou vertellen hoe ze hulp kon bieden. Op dat moment werkte ze al 8 jaar met haar krachtdier, die haar telepatisch veel wijze en goede raad gaf. Om kort te gaan: SI had veel vertrouwen in de informatie die haar krachtdier haar gaf. Tijdens de sessie met Carol werd getrommeld door een assistent, waardoor SI snel in een andere bewustzijnsstaat kwam. Toen het trommelen begon, ging ze de aarde binnen via een holle boomstam, die leidde naar een donkere tunnel diep in de Benedenwereld. Terwijl SI richting het licht reisde stuurde ze aan haar krachtdier een sterke telepatische boodschap om haar op te wachten. Ze kwam de Benedenwereld binnen in een dennebos met een stromende rivier, een plaats die ze al vele malen eerder bezocht had en die haar altijd een vredig gevoel gaf. Zoals ze hoopte wachtte haar krachtdier op haar. Samen zaten ze bij de rivier terwijl SI vertelde over Carols situatie. Als antwoord nam haar krachtdier SI mee in Carols leven. Plotseling zag SI wat er met Carol gebeurd was op 3 jarige leeftijd. Terwijl SI toekeek zag ze iets waar ze helemaal niet op voorbereid was. Tijdens de verkrachting zag ze de ziel van Carol, haar essentie, die zich afscheidde van het lichaam en haar lichaam verliet. Terwijl ze keek naar de vertrekkende ziel, zag ze dat de ziel was vertrokken naar een plaats die "de leegte" wordt genoemd in het sjamanisme- een plaats van duisternis, stilte en levenloosheid. Het werd SI duidelijk dat de ziel van Carol al sinds de verkrachting in haar kindertijd in "de leegte" verbleef. Terwijl SI verder ging met haar droomreis, begon ze die ziel van Carol te zoeken in "de leegte", vast van plan om haar te vinden. In het donker kon ze niet zien en ze riep Carols naam. De stem van een kind zei : "Ik ben hier". SI antwoordde: "Ik kan je niet zien, kun je mij zien?". "Ja" zei het kind. SI vroeg of het kind met haar mee terug wilde gaan. "Ja", zei het kind en op dat moment voelde SI een paar kleine armen om haar hals. Het was tijd om naar huis te gaan. Toen ze terugkeerden naar de alledaagse wereld, blies SI de ziel van de 3jarige Carol in Carols hart en in haar kruin, zoals de sjamanen dat traditioneel doen. "Welkom thuis" zei SI tegen de ziel die was verdwaald geweest in "de leegte". En terwijl SI Carol vertelde over haar ervaringen, herinnerde Carol zich "de leegte" en dat ze daar op 3jarige leeftijd naar toe was gegaan. Ze was nooit in staat geweest om deze gebeurtenis aan iemand te vertellen. En ze was ontroerd dat SI genoeg om haar gaf om "de leegte" in te gaan om haar ziel te zoeken. Een paar weken na de sessie werd SI gebeld door Carol. Carol vertelde dat ze het gevoel had dat ze voor het eerst tijdens haar volwassenheid in haar lichaam was. Terwijl ze zich daarvoor altijd niet verbonden met zichzelf voelde, was ze nu direct en intens verbonden met het leven. Kleuren leken meer levendig, planten leken net zo levendig als dieren. Ze ervoer het leven niet langer als een film die ze aan het bekijken was. Op dat moment had SI nog niet eerder gewerkt met mensen die incest meegemaakt hadden. Ze wist niet dat het gevoel van Carol om afgesneden te zijn van jezelf heel veel voorkomt bij mensen die seksueel misbruikt zijn. Sinds die sessie heeft SI ontdekt dat allerlei traumatische gebeurtenissen (ongelukken, ziekte, operatie, verlies van een geliefd persoon, oorlog, misbruik op welke manier dan ook) ertoe kunnen leiden dat mensen zich afgesneden voelen van hun lichaam. SI heeft ontdekt dat de zielen van veel kinderen en volwassenen verdwaald zijn in "de leegte" of in andere spiritwerelden, en dat Soul Retrieval deze zielen kan helpen om terug te keren naar hun lichaam. Enkele maanden later ontmoet SI Christina Crawford, de schrijfster van het boek "Mommie Dearest" en oprichtster van het "Survivor Network". Zij bezocht een workshop van SI over Soul Retrieval. Door haar reizen en haar werk voor de organisatie werd Christina veel geconfronteerd met de gevolgen van misbruik. Nadat ze samen hadden gewerkt met de Soul Retrieval techniek, was Christina zo onder de indruk, dat ze zich zelf ook wilde toeleggen op het werken met deze krachtige methode. Al snel integreerde ze Soul Retrieval in haar werk met overlevenden van misbruik. Het werken met Carol en later met Christina leidde bij SI tot het formuleren van bepaalde vragen. Terwijl SI door het land reisde en haar wekelijkse workshops over sjamanisme gaf, vroeg ze zich af hoe veel mensen afgescheiden leven van hun ziel, veroorzaakt door trauma. Ze vroeg zich af in hoeverre buitensporig veel eten, alcohol drinken, drugs gebruiken een dwaalspoor is om het gat te vullen veroorzaakt door zielsverlies. Geleidelijk aan begon SI het verband tussen psychologische pijn in onze samenleving en de oeroude diagnosis van zielsverlies. Deze vragen leidden tot het gedegen onderzoek naar de technieken van Soul Retrieval. Om te observeren hoe deze technieken werken in onze moderne wereld, laat SI in het volgende hoofdstuk de lezer meekijken over haar schouder, wanneer ze reist in de niet alledaagse werkelijkheid om verloren zieledelen terug te vinden voor een aantal van haar cliënten.

I see the Children Hiding

I see the face of every broken child;

staring eyes that darkness only lights;

where do they go to play

& where lie down to nap?

I see their faces in the night

each chipped and splintered spirit

forever scarred with having run to hide.

They wait to have never been hurt.

In their eyes the tears have dried,

& puffy cheeks gone pale-

where do their spirits walk tonight?

Where is the pathway home?

I cannot drum, but drum for these,

& drumming so, for me.

-Stephen Van Buren